Interview met Sjaak van Bezouw, TNS Revalidatie Service

TNS start de bouw van een rolstoel met aluminium buizen van zes meter lang, waarna conform de pasformulieren het inkorten, buigen bewerken en lassen start. Zelf maak ik sinds twee jaar gebruik van een rolstoel van TNS. Ik was nieuwsgierig naar het productieproces van een volledig op maat gemaakte rolstoel. Tijdens de Supportbeurs sprak ik met Sjaak van Bezouw, van TNS Revalidatie Service, die direct openstond voor een interview.

TNS Revalidatie Service is een klein Nederlands bedrijf met de hoofdvestiging in Rijen en sinds kort ook een vestiging in Harderwijk. De ouders van Sjaak zijn 24 jaar geleden gestart met TNS. Inmiddels bestaat het team uit negen personen. Sjaak: “Mario en Jacqueline (mijn ouders) werkten beiden bij het toenmalige ziekenfonds en later bij een revalidatiedealer. Zij vonden dat de kwaliteit en functionaliteit van hulpmiddelen beter kon en moest. Mede door de WMO die kwaliteit niet voorop stelde, besloten mijn ouders met TNS te starten. Mario begon in de schuur van de achtertuin met het maken, repareren en aanpassen van hulpmiddelen. Hij werd vaak ingehuurd voor advies door collega-dealers.

”Bij TNS zeggen we geen nee”

Niet lang daarna kwamen de sta-op stoelen op de markt. Die zijn een aantal jaar het hoofdproduct geweest. Ook handbikes en aangepaste fietsen kwamen in het assortiment. Ongeveer twintig jaar geleden begon TNS met de import van maatwerk rolstoelen uit Amerika. Echter, door het tijdsverschil (wat communicatie met de fabrikant lastig maakte), de transportkosten, de extra lange levertijden en invoer bij de douane begon Mario, samen met vriend Hugh van Machinefabriek Van Nunen in Etten-Leur, met het maken van een maatwerk rolstoel: de Activator. Vanuit deze rolstoel op maat, werden er andere stoelen ontwikkeld zoals: de Proval, Notos, # One en een geveerde rolstoel. TNS is zelfs zo innovatief dat ze een stoel hebben met een powerbank waarop je een mobiele telefoon kunt opladen. Het begon ooit allemaal met één stoel, nu worden er 400 stoelen per jaar geproduceerd.

Hugh: “Machinefabriek van Nunen BV is opgericht in 1940. Destijds was het een eenmansbedrijfje, maar inmiddels zijn we uitgegroeid naar zes medewerkers. In 1993 ontstond Van Nunen Racing. We begonnen toen met het importeren van Monty Trialbikes uit Spanje. Na twee jaar ontstond er steeds meer vraag naar mountainbikes en racefietsen. Omdat er nood was aan verschillende onderdelen en maatvoeringen, ontstond het idee om met de klant zelf de onderdelen en maten van de fiets samen te stellen. Zo kwamen we uiteindelijk op de ‘Custom Built Bikes.’ De naam hebben we later gewijzigd in ‘Bike Technologies.’ Dit leek ons een beterenaam omdat we in opdracht van TNS ook begonnen met de productie van maatwerk handbikes voor de gehandicapte sporter.”

Hoe gaat de productie van een op maat gemaakte stoel in zijn werk?

Sjaak: “De adviseur vult tijdens de passing op een standaardformulier in wat de maten van de stoel moeten zijn. Ook geeft hij hierin aan welke vormen aangehouden moeten worden. Dit formulier gaat vervolgens naar de fabriek. Daar worden dan op een werktafel in etappes de bewerkte onderdelen van de stoel in de juiste stand gezet en aan elkaar gelast. Zo ontstaat een ‘kale’ stoel zonder wielen, kussen en rug. Een collega checkt dan aan de hand van het formulier of alle maten kloppen. Als alle maten correct zijn, dan gaat de stoel naar een bedrijf voor de coating. (red. Bij TNS kun je ‘kiezen uit heel veel kleuren met daarnaast nog de keuze voor glans, mat en/of glitter). Als de stoel terug is van de coater worden alle andere onderdelen bijeen gebracht. In het atelier van TNS wordt de bekleding gemaakt en krijgt de stoel nog een laatste controle. Daarna is de stoel klaar voor aflevering. De stoel kan bij de aflevering eventueel nog worden ingesteld door een van onze medewerkers.

“Ik heb echt nog wel een naam om tegenop te boksen”

Ontvangen jullie weleens onmogelijke verzoeken?

Sjaak: “Bij TNS zeggen we geen nee. We gaan altijd op zoek naar een oplossing en zoeken net zo lang door tot we de beste uitvoering hebben gevonden. Zo hebben we laatst een rolstoelframe gemaakt voor iemand die zuurstof- en afzuigapparatuur mee moet kunnen nemen. Zo’n proces neemt wel meer tijd in beslag, maar we streven ernaar de gebruikelijke acht weken die we nodig hebben voor de productie van een stoel na te komen. Het is mooi om te zien dat een cliënt met een stoel van ons bijvoorbeeld meer vrijheid ervaart of minder pijn heeft. Daar halen wij enorm veel voldoening uit en dat geeft ons weer energie. Het helpt daarom dat de machinefabriek in Etten-Leur staat, niet ver bij ons vandaan. We rijden zelf zeker twee keer per week naar Etten-Leur en vanuit de fabriek ontvangen wij wekelijks een levering. Hierdoor is er veel ruimte voor overlegmomenten, dus het is makkelijk en snel schakelen.”

Zijn er wettelijke eisen waar een rolstoel aan moet voldoen of is er een keurmerk?

Sjaak: “Natuurlijk moet een rolstoel veilig zijn, maar daar is vanuit de overheid nog weinig wettelijk voor vastgelegd. Wel is er een zogenaamd CE-keurmerk. TNS heeft een prototype van de Activator een TUV en crashtest laten ondergaan. Tijdens zo’n test wordt de stoel op een loopband met obstakels gezet en vervolgens in brand gestoken. Die stoel kon dus na de test meteen door naar de sloop. Alle afzonderlijke onderdelen, die TNS gebruikt voor de productie van de stoelen, zijn getest en hebben dit CE-keurmerk.”

Hoe blijven jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen?

Sjaak: “Ieder jaar bezoeken we de REHACARE in Düsseldorf; de grootste beurs voor hulpmiddelen en revalidatie. Daar kunnen we vrijwel alle ontwikkelingen op rolstoelgebied en aanverwante zaken volgen en zijn we na afloop weer goed op de hoogte. Sinds kort zijn we ook leverancier van de V-Trak deep contour rugleuning. Wij vinden dit momenteel de beste rugleuning omdat hij altijd bij te stellen is, zonder in te leveren op functie. Hoewel wij maar een kleine speler zijn ten opzichte van bijvoorbeeld Quickie, hebben we een team waarin iedereen meerdere taken kan uitvoeren. Onze adviseurs kunnen ook aan de slag in de werkplaats en iemand van de werkplaats helpt weer mee met de administratie, zodat er zo min mogelijk gaten vallen in onze dienstverlening. Iedereen heeft een andere achtergrond zoals: gymleraar, fysiotherapeut of ergotherapeut. We kunnen dus putten uit veel kennis en
ervaring. Onze droom is om in de nabije toekomst met de hoofdvestiging te verhuizen naar een groter pand, want we barsten letterlijk uit onze voegen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik de zaak ga overnemen van mijn ouders. Ten opzichte van mijn vader ben ik nog maar een ‘broekie dat net komt kijken.’ Ik heb echt nog wel een naam om tegenop te boksen. Dat had ik toen ik begon met mijn sportopleiding niet kunnen verzinnen, maar ik doe niets liever dan wat ik nu doe: de best mogelijke maatwerk rolstoel leveren.“

“Het begon allemaal ooit met één stoel, nu worden er 400 stoelen per jaar geproduceerd”