Zoals elk jaar was september de maand van geestelijke gezondheid. EDS-Society heeft een video gemaakt met tips bij mentale ongemakken. Ik heb de samengevatte Nederlandse versie gemaakt.

Als je niet goed in je vel zit, bijvoorbeeld als je stemmen hoort in je hoofd, je piekert en geen mentale rust vindt, kun je de volgende tips volgen:

Handige tips voor mentale veiligheid en het hulp bij van een geestelijke gezondheidscrisis:

Je kunt je huisarts om verwijzing naar een specialist in geestelijke gezondheidszorg (psychotherapeut) vragen. In het geval van een serieuze crisis kan een ziekenhuisopname nodig zijn. In het ziekenhuis, met de psychotherapeut, kun je een veiligheidsplan opstellen. Je praat met je psychotherapeut over de reden van je behandeling. Samen met de psychotherapeut ontwikkel een plan om te implementeren in het geval van een toekomstige mentale crisis. Het is belangrijk te weten dat de redenen voor het ervaren van een zenuwinzinking sterk uiteenlopen.  Het is ook handig om je plan op je mobiele telefoon of op papier te bewaren zodat je het bij de hand hebt in geval van nood.

Elementen van een crisisplan:

  1. Ten eerste is het belangrijk dat je de waarschuwingssignalen herkent. Dit kan bijvoorbeeld lang verdrietig zijn, of je afzonderen van vrienden en familie.
  2. Jouw “coping” vaardigheden te kennen. Bedenk bijvoorbeeld hoe je op een goede manier met stressvolle momenten bent omgegaan, misschien door het gebruiken van meditatie technieken of door te denken dat moeilijke tijden voorbij zullen gaan en emoties accepteren zonder ze te beoordelen?. Het is voor iedereen anders, en in therapie zullen deze punten worden uitgewerkt.
  3. Weet met wie je contact kan opnemen voor hulp. Dat kunnen vrienden zijn, of familie, of een therapeut. Een vertrouwd familielid kun je bijvoorbeeld op de hoogte brengen van je veiligheidsplan en hij of zij kan je zo helpen in tijden van crisis.
  4. Het helpt ook om het veiligheidsplan te delen met andere familieleden of vrienden. Als de steun van een naaste niet voldoende is om uit het crisismoment te komen, kunt je contact opnemen met je huisarts, huisartsenpost, je psychotherapeut of, indien nodig, een telefoon om te bellen in geval van acute nood. Bijvoorbeeld de zelfmoord preventielijn in Nederland www.113.nl of 0800 – 0113. Het helpt om de contactnummers bij de hand te hebben van mensen die kunnen helpen in geval van crisis.
  5. In het geval van een mentale crisis, wordt bijvoorbeeld aanbevolen om negatieve elementen te vermijden, bijvoorbeeld contact met mensen die negatieve emoties bij je oproepen.

Concluderend kan een goed doordacht crisisplan van grote waarde zijn. Deze tips helpen je daarbij op weg.

In de volgende link kunt je de video (In het Engels) zien die door de EDS-Society over dit onderwerp is gemaakt.